Commercieel klinkt bijna nooit goed. Toch ben ik van mening dat het prima is om commercieel te zijn. Dat is in mijn vakgebied eigenlijk nooit om het geld. Geld is geen doel op zich, maar slechts een indicator van hoe goed je het doet. Wat een commerciële aanpak wel belangrijk maakt, is dat het mensen in staat stelt om te doen wat ze werkelijk willen doen.
De meeste mensen met wie ik werk, werken graag met andere mensen. Om die reden doen zij bijvoorbeel de NLP opleiding tot coach. Wat zij dan willen doen, is andere mensen helpen en coachen. Alleen om dat voor elkaar te krijgen is het nodig dat zij ook commerciële NLP strategieën leren omdat ze anders geen klanten krijgen. Om die reden zit er een hele dag in mijn NLP opleiding over Branding, Marketing & Sales. Geenszins om het geld, maar om dat te krijgen wat veel mensen willen: klanten om mee aan de slag te gaan.
Voor mij is een rijk leven, een leven waarin je zoveel mogelijk mooie momenten meemaakt. Dat je stilstaat bij deze mooie momenten en maximaal in je opneemt wat je op zo’n mooi moment ziet, hoort, voelt, proeft en ruikt. Op die manier heb je dan een prachtige herinneringen om her te beleven als het leven een keer saai is. Geld speelt daar zelden een rol bij. Behalve dan dat het sommige mooie momenten makkelijker maakt om te bereiken. Maar er zijn meer dan genoeg mooie momenten in het leven te vinden zonder dat je daar geld voor nodig hebt.
Tegelijkertijd zijn er veel mensen die best in staat zijn om andere mensen te helpen en/of te coachen. Maar die doordat ze te weinig commercialiteit hebben, daar te weinig gelegenheid voor krijgen om te laten zien wat ze kunnen. En dat is jammer. Om die reden vind ik dat wanneer je, zoals ik, mensen opleidt tot coach, je ze ook commerciële strategieën leert zodat ze meer klanten krijgen.